Sök:

Sökresultat:

2021 Uppsatser om Visuell retorik narratologi narrativ myndighetstext barthes semiotik klarsprćk greimas burke - Sida 1 av 135

En bild sÀger mer Àn klara ord : En undersökning av visuella och narrativa komponenter i myndighetstext

According to law all Swedish authorities must express themselves using correct, plain and comprehensible language whenever they communicate with the citizens in order to make it easy to understand what needs to be known to participate in the Swedish democratic society. I would like to explore if there are more tools than the language that could be used to make their communication easier to comprehend, in this case images and stories. In this essay I will investigate the relationship between the written words and the visual components ? images and illustrations ? in brochures from Swedish authorities. I will also try to identify possible narratives in the brochures, and examine the functions of these narratives.

Var tid har sin Hamlet : - En semiotisk studie av Hamletaffischer

I uppsatsen studeras representationen av William Shakespeares pjÀs Hamlet i affischsammanhang. Ett antal Hamletaffischer frÄn 1900-talet framtill 2008 beskrivs, tolkas och analyseras. Fokus ligger frÀmst pÄ det aktuella anslaget frÄn 2008 Ärs produktion pÄ Dramaten i Stockholm. Bakgrunden innehÄller kortare teoriavsnitt om klassisk och visuell retorik, bildstruktur, semiotik samt affischens historia och roll i dag. En kortare beskrivning av pjÀsens handling ger en naturlig ingÄng till den kortare presentationen av samtliga affischer som följer.

Har storleken betydelse? : Om att kombinera text och bild i reklamannonser

FramgÄngsfaktorer för svenska tillverkningsföretag att lyckas i Ryssland..

KLASSISK RETORIK I REKLAM : en analys av reklambilder för whiskey

I uppsatsen behandlas tre reklambilder för whiskey utifrÄn teorier om klassisk retorik, visuell retorik och semiotik. Hypotesen för whiskeyn och dess reklam Àr att avsÀndaren mÄste övertyga betraktaren om att ÄsidosÀtta en viss typ av negativa associationer som finns i samband med alkohol för att den ska fÄ en önskad effekt. I uppsatsen undersöks begreppen ethos, logos och pathos i samband med bildernas retoriska utgÄngspunkter. HÀr hÀvdas att det finns mönster eller olika strategier och tendenser i bildernas uttryck. Dessa mönster Àr intressanta eftersom de positionerar whiskeyn som produkt och övertygar betraktaren om hur whiskey ska uppfattas. Retorikens utveckling beskrivs tillsammans med semiotiken och en analys presenteras i en avslutande del inspirerad av Bo Renbergs modell för retorikanalys. Generellt framhÄller författaren att reklambilderna byggs upp pÄ ett liknande sÀtt eftersom de tillhör samma produktkategori. Denna kategori distanserar sig i sitt budskap frÄn andra typer av alkohol..

Med tiden pÄ sin sida : Narratologi, retorik, och moral i Julian Barnes The sense of an Ending

Jag vill i den hÀr uppsatsen lyfta fram olika berÀttartekniska aspekter i romanen, och visa hur dessa samverkar med varandra samt ger extra dimensioner till idéinnehÄllet. För att uppnÄ det vill jag anvÀnda mig av flera ingÄngar ? sÄvÀl narratologiska som retoriska ? för att pÄ det viset framhÀva flera olika effekter..

Den Kriminelle : Rationalisering, kausalitet, motiv och moral i före detta kriminellas berÀ?ttelser

Under flera decennier har svensk media fascinerats av politiska skandaler. VÄra svenska politiker har blivit hÄrt kritiserade och varje steg de tagit har blivit granskat. Jag har studerat fyra stycken svenska politiker som har skapat skandaler enligt svensk media. Den hÀr uppsatsens syfte var att undersöka vilka strategier dessa fyra politiker anvÀnt sig av för att försvara sig sjÀlva eller sin politik. Detta Àr intressant ur ett retoriskt perspektiv dÄ jag studerat hur dessa politiker agerat för att Äteruppta förtroendet hos svenska folket.

Restaurangretorik : DÀrför Àr vi en stjÀrnkrog

Syfte: Mitt syfte med denna uppsats Àr att utifrÄn Michelinguidens kriterier undersöka hur restauranger i Stockholm som har stjÀrnor i guiden drar nytta av sin ?stjÀrnstatus? i sina presentationer av restaurangerna pÄ respektive webbplats.Teori: De teoretiska utgÄngspunkterna Àr visuell retorik, semiotik, multimodalitet samt identifikation.Metod: Jag har undersökt vad som sÀgs, bÄde genom text och bild, pÄ respektive restaurangs hemsida. Jag har sedan satt det mot bakgrund och de frÄgestÀllningar jag hade och dÀrmed Àven mot de kriterier Michelinguiden anvÀnder sig av i sin bedömning av restauranger.Slutsats: Respektive restauranger uttrycker sin ?stjÀrnstatus? ? men pÄ lite olika sÀtt. Vissa vÀljer att göra det mer genom bild och andra genom text.

Den outforskade retoriken i tv-spel : analys av retoriken i Uncharted 2 och en jÀmförande studie med den muntliga kulturens sÀrdrag

Uppsatsen handlar om retoriken i tv-spel. I tv-spelsforskningen pÄgÄr en debatt mellan ludologin och narratologin dÀr ludologin menar att spel ska ses som spel och inget annat ? exempelvis som en fotbollsmatch dÀr spelet sjÀlvt Àr det huvudsakliga innehÄllet och dÀr ingen frÄgar efter ytterligare mening. Narratologin menar att spel i grunden Àr berÀttande eller bÀr pÄ berÀttande drag ? att en fotbollsmatch följer en överskÄdlig dramaturgi och berÀttande mönster.

Ska vi leka affÀr? Vilka spelar roll i en sÀljande situation?

En undersökning av en klÀdaffÀr utifrÄn Greimas aktantmodell. Gestaltande del: En filmatisering av en teaterinstallation vars syfte Àr att ge tittaren en möjlighet att studera skÄdespelarnas tecken..

Diskursiv och kulturell kontextualisering i narratologi och postkolonialism : En interdisciplinÀr studie med utgÄngspunkt i Mieke Bal och Homi K. Bhabha

Syftet med denna uppsats Àr att sammanföra postkolonial teori och narratologi för att visa pÄ hur teoretikerna Homi K. Bhabhas postkoloniala tÀnkande och Mieke Bals narratologi berikar varandra och tillsammans belyser kontextualiseringen som en central punkt. Denna kommer vidare att leda till frÄgan kring hur ansvar skrivs in i det kommunikativa liksom i det kulturella rummet.  .

Myter i "Battlestar Galactica"

AbstractTitel: Myter som sanning i ?Battlestar Galactica?Författare: Ulf Liedström och Maria DovganHandledare: Malin NilssonExaminator: Veronica StoehrelTyp av arbete: C-uppsats i Medie- och Kommunikationsvetenskap, 15 hp HT-07Plats: Högskolan i HalmstadSyfte: Syftet med studien Àr att ta reda pÄ vilka myter som finns i TV-serien ?Battlestar Galactica? och hur de anvÀnds för att sÀga nÄgot om vÄr kontemporÀra syn pÄ vetenskap, politik och religion.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ semiotisk metod med djuppsykologiska teorier av C. G. JungResultat: Vi har kommit fram till att myter i högsta grad anvÀnds i serien och att de anvÀnds för att fÄ tittaren till att reflektera över det nutida samhÀllets brister och dÀrmed Àr serien ocksÄ vÀldigt samhÀllskritisk till sin karaktÀr.Nyckelord: Battlestar Galactica, Science Fiction, Semiotik, Roland Barthes, Carl Gustav Jung.

Att skapa en motstÄndare : Bruket av negativ valretorik inför riksdagsvalet 2014

Uppsatsen undersöker negativ valretorik i nÄgra utvalda valkampanjer frÄn Nya moderaterna och Alliansen. Materialet bestÄr av tre valkampanjer, tvÄ frÄn Nya moderaterna och en frÄn Alliansen. Samtliga kÀnnetecknas av anvÀndandet av negativ valretorik. De metoder och analyser som anvÀnds Àr topikanalys, pragma-dialektisk argumentationsanalys, stilanalys och visuell retorik. Syftet med uppsatsen Àr att genom dessa metoder analysera valkampanjerna för att se hur negativ valretorik anvÀnds som en retorisk strategi.  .

Henry V - en Àrans man : En dramatistisk analys av Sankt Crispiani dag-talet i Shakespeares Henry V

The purpose of this essay is to understand the rhetoric presented by Henry V in Shakespeare?s St. Crispin?s day speech. More specifically, it examines the speech from a "dramatistic" point of view, i.e.

Myten som argumentationsbas : Om hur man övertygar nÄgon som ser vÀrlden pÄ ett annat sÀtt

I "Myten som argumentationsbas" har jag utgÄtt frÄn de perspektiv som finns inom den retoriska kunskapstraditionen. UtifrÄn dessa perspektiv har jag sökt svar pÄ frÄgestÀllningen: Hur övertygar man nÄgon som ser vÀrlden pÄ ett annat sÀtt?Studien resulterade i en modell för övertygande som fokuserar pÄ etablerandet av en gemensam argumentationsbas mellan retorn och den andre. I samband med bearbetningen av denna modell prövade jag om Roland Barthes idé om myten kunde anvÀndas för att ge en fördjupad förstÄelse för vad en retorisk argumentationsbas Àr. Svaret pÄ den frÄgestÀllningen blev ett tydligt: Ja.Barthes teori om myten stÀmde vÀl överens med den retoriska kunskapstraditionen, dess teoretiska grund kunde bidra till en förbÀttrad förstÄelse av enskilda övertygandeprocesser och teorin visade dessutom pÄ möjliga retoriska strategier för att övertyga en person som ser vÀrlden pÄ ett annat sÀtt.Utöver detta kunde jag Àven visa hur myten fungerade som ett komplement till det etablerade retoriska begreppet doxa.

Ebbas stil : En studie av Ebba von Sydow och hennes stilguide

En analys av visuell sjÀlvrepresentation inom fÀltet för Den Nya Modejournalistiken med fokus pÄ Ebbas Stil - Guiden till en glammigare garderob av Ebba von Sydow..

1 NĂ€sta sida ->